شیر انبساط چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در سیکل‌های تبرید تراکمی بخار، سیکل تبرید جذبی، سیستم‌ها و دستگاه‌های برودتی و تهویه مطبوع استفاده از شیر انبساط یک جز جدایی ناپذیر و کلیدی است. وظیفه قطعات انبساطی در سیستم‌های تبرید این است که جریان مبرد ورودی به Evaporator را کنترل کرده و فشار مبرد را به سرعت کاهش دهد. قطعات انبساطی شامل لوله های مویین و شیر انبساط می‌شود که ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با وظیفه شیر انبساط، انواع آن و محل قرارگیری آن در سیستم‌های تبرید آشنا کنیم.

شیر انبساط چیست؟

اکسپنشن چیست؟ اکسپنشن ولو (expansion valve) همان طور که گفته شد با هدف کنترل فشار جریان مبردی که وارد اواپراتور می‌شود، به سیستم های تبرید اضافه شده و در نهایت وظیفه شیر انبساط کنترل میزان سوپر هیت شدن گاز خارج شده از اواپراتور است. از آن جایی که این شیر در سیستم‌های تبرید وظیفه کنترل جریان سرمازا را بر عهده دارد به آن شیر کنترل و شیر تنظیم هم می‌گویند.

شیر‌های انبساط با توجه به موارد زیر می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند:

  • ساختار سیستم برودتی
  • ساختمان سیستم تهویه مطبوع
  • نوع اواپراتور به کار رفته در سیستم
  • شیوه کنترل دبی مبرد

به طور کلی می‌توانیم شیر‌های انبساط را به دو دسته اصلی شیر‌های انبساط مکانیکی (ترموستاتیکی) و شیر‌های انبساط الکترونیکی تقسیم بندی کنیم. در ادامه به طور خلاصه با هر یک از انواع این شیر‌های پر کاربرد در صنعت و مصارف خانگی آشنا خواهید شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاتالوگ هنک

برای دانلود کاتالوگ هنک روی لینک زیر کلیک کنید